Piramida alimentelor

  Alimentaţia sănătoasă este esenţială în creşterea şi dezvoltarea unui copil. Pentru a înţelege mai bine ce alimente sunt potrivite, putem consulta Piramida alimentelor, un fel de top al alimentelor: ce şi cât trebuie consumat din fiecare aliment. Astfel, în dieta zilnică, sunt recomandate în cantităţi mari alimentele de la baza piramidei, iar în cantităţi mai mici alimentele din vârful piramidei.

Cerealele

Se află la baza piramidei. În această grupă intră alimentele din grâu, orez, ovăz, porumb, orz sau alte cereale: pâine de toate felurile şi alte produse de panificaţie. Cerealele trebuie să fie o treime din cantitatea de alimente consumată zilnic.

Fructele şi legumele

Fructele şi legumele aduc multe vitamine şi săruri minerale şi reprezintă o treime din alimentaţia zilnică ideală.

Lactatele

Laptele şi produsele din lapte (brânză, iaurt, caşcaval şi altele) sunt foarte importante pentru creştere. Calciul din aceste produse face ca oasele să fie tari, rezistente. Cantitatea recomandată de lactate este de un sfert din totalul de alimente consumate în fiecare zi.

Carnea şi ouăle

Sunt alimente foarte importante pentru că aduc organismului „cărămizi“ din care se construiesc oasele şi muşchii (alături de lactate). Tot aici este inclus şi peştele, care este foarte sănătos. Niciun copil nu poate creşte dacă nu mănâncă ouă, carne şi lactate. Un sfert din alimentaţia zilnică trebuie să fie format din carne şi ouă.

Dulciurile

Dulciurile sunt, ca şi grăsimile, în vârful piramidei alimentare – adică, din tot ceea ce mănâncă un copil într-o zi, ele trebuie să reprezinte cât mai puţin. În categoria „dulciuri” intră şi sucurile, care conţin cantităţi mari de zahăr! Pe copii dulciurile îi agită iar dinţii de lapte sunt mult mai sensibili la zahăr.

Grăsimile

Uleiurile de diferite feluri (floarea-soarelui, măsline, porumb etc), seminţele, nucile – toate conţin grăsimi bune şi trebuie consumate pentru a avea un copil sănătos, deşi în cantităţi relativ mici.

Apa

Apa este elementul esenţial al vieţii şi reprezintă 70% din corpul nostru. Un copil cu vârsta cuprinsă între 3-6 ani trebuie să consume între 90-100 ml apă/kg în fiecare zi.