Ce alimente sunt importante pentru creier?

Numeroase studii clinice au demonstrat că cei mai importanţi nutrienţi pentru creier sunt cei derivaţi din proteine, mineralele (ca fier, zinc, magneziu) şi acizi graşi esenţiali.

Cele mai comune surse de proteine sunt carnea de vită, porc şi pasăre, peştele, ouăle, boabele, nucile şi produsele lactate. Proteinele sunt absorbite de corpul nostru şi sunt folosite la fabricarea neurotransmiţătorilor, substanţe chimice eliberate de celulele noastre nervoase pentru a comunica între ele. Cu ajutorul neurotransmiţătorilor putem fi atenţi, putem învăţa sau rezolva probleme, ne controlăm emoţiile şi facem toate activităţile esenţiale pentru viaţa noastră.

Fierul este important pentru creierul nostru fiind direct legat de fluxul de oxigen – intră în compoziţia hemoglobinei. Fără oxigen celulele noastre nu pot funcţiona. Numeroşi copii sugari suferă de anemie din cauza lipsei fierului din alimentaţie. Surse importante de fier sunt ficatul, carnea roşie, cerealele integrale (cu cât cerealele sunt mai procesate şi cu cât conţin mai multe zaharuri şi arome, cu atât ele îşi pierd calităţile nutriţionale), gălbenuşul de ou, varza, pătrunjelul şi, evident, spanacul.

Zincul este un mineral esenţial care îmbunătăţeşte sistemul imunitar, este necesar pentru sinteza ADN-ului, ajută la vindecarea rănilor şi are un rol important în creşterea sănătoasă în timpul copilăriei, adolescenţei dar şi a fătului în perioada de sarcină. Alimentele cu cel mai ridicat conţinut de zinc sunt stridiile. De asemena, zincul poate fi găsit în alimente precum carnea de vită, boabe, curcan, pui, porc, miel şi crabi.

Magneziul este un mineral care, asemenea zincului, este implicat în sute de activităţi enzimatice. De fapt, a fost identificat în mai mult de 300 de activităţi enzimatice (cam jumătate din procesele metabolice cunoscute în corpul nostru). Magneziul ne ajută activitatea musculară, menţine ritmul cardiac, ajută sistemul imunitar şi întăreşte oasele. La fel ca alte minerale, se găseşte în cărnuri, nuci, boabe, soia şi spanac.

Acizii graşi, printre care şi Omega 3, sunt numiţi acizi graşi esenţiali pentru că organismul uman are nevoie de ei pentru a funcţiona, dar nu îi poate produce, astfel că ei trebuie procuraţi prin alimentaţie. Cel mai „hrănitor“ este Omega 3. Din păcate, dieta noastră nu este tot timpul echilibrată, incluzând mai mulţi acizi graşi Omega 6 şi Omega 9, decât Omega 3.
Acizii graşi Omega 3 sunt folosiţi pentru menţinerea atenţiei. Tot ei construiesc şi repară teaca de mielină care îmbracă celulele nervoase. Peştele şi nucile sunt surse excelente de acizi graşi.