Dulciuri sănătoase pentru copii

 

Când vorbim despre o alimentaţie sănătoasă pentru copiii noştri, gândul ni se opreşte mereu la dulciurile tradiţionale, produsele de panificaţie, dar şi la cele din comerţ, care în mare parte conţin ingrediente lipsite de nutrienţi şi ingrediente nocive, precum zahărul alb sau zaharurile procesate şi coloranţii artificiali, aflaţi lângă listele interminabile de E-uri.

Dacă alegem corect ingredientele, putem avea preparate fără zahar procesat, făcute doar din ingrediente naturale şi sănătoase.
Dulciurile pot cauza, în special copiilor, probleme dentare, scăderea sistemului imunitar – fapt care îi face mai vulnerabili la orice altă boală – sau, în cel mai rău caz, diabet juvenil.
Dulciurile sunt o tentaţie mare de la cele mai mici vârste. S-a dovedit că încă din stadiul de făt, de la primele luni, copiii înghit de 2-3 ori mai mult lichid amniotic atunci când mama consumă un procent mare de zahăr procesat sau de fructoză. Dulcele este o atracţie irezistibilă, şi, ca părinţi, trebuie să ne străduim să îndreptăm atenţia copiilor de la dulciurile dăunătoare, spre dulciurile naturale, care le oferă energia şi nutrienţii de care au nevoie.
Este o luptă constantă pentru orice părinte: trebuie să le explicăm copiilor din ce sunt făcute aceste bomboane, chiar dacă sunt micuţi şi credem că nu vor înţelege. Nu-i subestimaţi, fiindcă dacă ne adresăm la nivelul lor, vor procesa informaţia foarte inteligent, şi chiar veţi avea surpriza ca la rândul lor să educe alţi copii sau să îi certe pe cei care le oferă dulciuri nesănătoase.

De curând, o mămică îmi povestea cum fetiţa ei de 3 ani a refuzat categoric o acadea de la o doamnă din parc, întrebându-şi mama: „Mami, dar de ce tot timpul adulţii oferă dulciuri chimice la copii, când ei ştiu că nu sunt sănătoase?“ Nici nu are rost sa comentăm. Capacitatea copiilor de a înţelege este mult mai mare decât ne imaginam, iar exemplul din familie este cea mai puternică influenţă.
Explicaţi-le copiilor în cuvinte simple ce conţin dulciurile din comerţ şi subliniaţi în special urmările. Gândiţi-vă la una dintre stările pe care nu le suportă ei, cum ar fi, să spunem, durerea de burtică, iar ei vor asocia consumul de dulciuri chimice cu durerea pe care o detestă cel mai mult şi le vor refuza sau nu le vor mai cere.

Haideţi să trecem la acţiune şi să învăţăm să preparăm dulciuri sănătoase şi în acelaşi timp să-i învăţăm pe micuţi să le preparare.

Gândiţi-vă ce distractiv va fi când împreună cu ei veţi putea prepara bombonele în stil raffaello, ciocolată raw sau alte reţete rapide şi pline de savoare. Vor fi atât de încântaţi de capodoperele lor, că nu-şi vor mai dori să încerce acadelele sau batoanele de ciocolată din comerţ pentru o perioadă semnificativă.

 

 Şi, vorbind de ciocolată, ştiaţi că puteţi pregăti ciocolată fără lactate, dar şi fără foc? Mulţi copilaşi deja au încercat cea mai simplă reţetă de ciocolată raw din lume, care cuprinde cacao raw sau pudră de roşcove (care este mai recomandată în cazul lor, fiindcă nu conţine niciun procent de cofeină), miere, un avocado sau ulei de cocos (pentru cremozitate) şi faină de nuci pregătită în râşniţă. Reţeta şi felul de preparate îl găsiţi aici sau puteţi urmări video-ul de mai jos.

 

Reţetele amintite sunt doar o parte dintre reţetele fără foc care se pot face pentru copii şi adulţi. Priviţi video-ul de mai jos să vedeţi cum se poate face frişcă din nuci caju, aşezată într-un desert delicios şi simplu de făcut împreună cu copiii, dar şi îngheţată din nuci sau doar din fructe care are un gust extraordinar. Dacă doriţi să vedeţi mai multe reţete, puteţi vizita cartea mea online de retete sau puteţi găsi reţetele în cărţile mele, Reţete Vegane Fără Foc sau Deserturi pentru Părinţi şi Copii Sănătoşi.

 

 

 

Îndrăzniţi să începeţi cu reţetele simple şi chiar dacă nu aveţi aparatura necesară, improvizaţi şi veţi fi uimiţi de rezultate.

Mult succes!

Ligia Pop, autor şi Raw-Food Chef