Influenţa stresului asupra părinţilor şi a copiilor

 

Stresul şi manifestările acestuia

Stresul este reacţia noastră în faţa anumitor evenimente şi situaţii care sunt sau pot fi dăunătoare pentru corpul sau mintea noastră.

Ce poate cauza stresul:

  • Evenimente neobişnuite, ca pierderea unui prieten apropiat sau a unui membru al familiei, divorţ, accidente, pierderea slujbei, pensionarea, sarcina, probleme financiare, datorii, schimbarea condiţiilor de viaţă, certuri.
  • Evenimente zilnice, ca traficul, controverse familiale, zgomot, condiţii meteo, griji pentru copii.
  • Evenimente de la serviciu, ca sarcini curente, suprasolicitare, deadline-uri presante, sarcini periculoase sau riscante, responsabilitate mărită.

Factorii enumeraţi mai sus sunt factori externi. Conflictele interne, ca, de exemplu, dificultatea unei alegeri, gândurile negativiste în legătură cu viitorul pot, de asemenea, declanşa stresul.
Stresul este o realitate, o parte a vieţii noastre. De obicei, asociem stresului o conotaţie negativă, dar, unele evenimente sunt cauza unui stres pozitiv, cum ar fi mutatul într-o casă nouă sau o promovare la locul de muncă. De cele mai multe ori, „a te simţi stresat“ este un indicator că ceva trebuie schimbat.

Care sunt motivele pentru care părinţii sau educatorii experimentează stres din cauza copiilor?

Copiii bolnavi, taxe de şcolarizare, probleme şcolare, gestionarea timpului, relaţiile cu alţi copii şi multe altele. Atât părinţii cât şi educatorii trebuie să ţină cont de faptul că, atunci când sunt stresaţi, chiar dacă nu copiii sunt motivul de stres, ei sunt cei care resimt cel mai puternic stresul părinţilor. Sunt cazuri în care copiii sunt pedepsiţi din cauza stresului sau supărărilor adulţilor. (Părinţii îşi „varsă furia“ pe copii.) Înţelegerea cauzelor stresului şi cum poate fi învins, sunt lucruri benefice nu doar adulţilor, ci şi copiilor.

Simptome ale stresului

Comportamentale Emoţionale Cognitive (referitor la competenţe)
Bâlbâieli Teamă Gândire uni-direcţionată
Greşeli repetate Îngrijorare Lipsă de creativitate
Fumat intensiv (pentru fumători) Furie Lipsa planificărilor
Consum ridicat de alcool Resentimente Preocupare pentru trecut sau viitor
Consum ridicat de cafea Agresivitate ridicată Nivel scăzut de concentrare
Nerăbdare Sentimente de iritare Gânduri negativiste
Incapacitate de relaxare Sentimente de depresie Gândire inflexibilă
Încăpăţânare extremă Frustrare Coşmaruri
Auto-izolare Sentimente de respingere Visare cu ochii deschişi
Atac faţă de alte persoane Plictiseală
Amânări repetate

 

 Stres = Presiunile de zi cu zi, cauzate de relaţiile sociale, serviciu şi famile
Putere interioară

Pentru a reduce stresul, trebuie fie micşorată presiunea exterioară, din viaţa de zi cu zi, fie îmbunătăţită puterea noastră de a face faţă realităţii cotidiene. Când stresul este cauzat de la presiunea de la locul de muncă, managementul timpului şi planificarea sunt cheia eficientizării. Organizarea muncii şi divizarea cantităţii în părţi mici, delimitate săptămânal sau lunar, vă va permite să atingeţi mai uşor obiectivele şi să reduceţi stresul. Când stresul este cauzat de gânduri negativiste, concentraţi-vă pe lucrurile pozitive şi pe lucrurile pe care le puteţi controla şi modifica. Pentru o comunicare mai bună (cheie nu doar pentru reducerea stresului, dar şi pentru îmbunătăţirea relaţiilor) puteţi încerca lucrurile prezentate în articole anterioare: ascultarea activă, utilizarea consecinţelor naturale şi a consecinţelor logice, încurajările.

Factori care reduc stresul

Sportul şi exerciţiile fizice
Mersul pe jos, săritul, alergatul, practicatul de sporturi, sau chiar şi făcutul curăţeniei reduc stresul şi chiar reduc riscul apariţiei bolilor de inimă. Pentru început, pentru a vă obişnui, practicaţi sportul în mod treptat, mai ales dacă nu aţi mai făcut acest lucru în ultimul timp. Alegeţi, de exemplu, să mergeţi pe jos câteva staţii de autobuz sau până la magazin. Odihniţi-vă suficient şi găsiţi un echilibru între muncă şi timpul liber, pentru a reduce stresul.

Râdeţi. Ascultaţi muzică. Umorul şi buna dispoziţie şterg încruntarea şi stresul. Cercetări recente au arătat că râsul scade tensiunea arterială.

Alimentaţia sănătoasă Alimentaţia sănătoasă, bogată în fructe şi legume, oferă organismului o stare de bine. Asiguraţi-vă că beţi multă apă pentru a vă hidrata suficient şi pentru a-i oferi corpului dumneavoastră toate mijloacele necesare „luptei“ cu stresul.

Reduceţi ţigările
Unele persoane pot argumenta că fumatul reduce stresul, dar studiile demonstrează exact contrariul.

Suportul familiei şi al prietenilor
Studiile au arătat că cei care au suportul familie şi al prietenilor fac faţă mai bine stresului.