La grădiniță – Dezvoltarea abilităților sociale în cazul preșcolarilor

Printre abilitatile sociale pe care copilul le dobandeste pe parcursul dezvoltarii sale sunt: initierea si mentinerea contactului vizual, recunoasterea mimicii fetei si asocierea cu anumite stari – bucurie, tristete, suparare -, reunoasterea sentimentelor traite de cei din jur si a semnificatiei acestora – manifestarea veseliei prin entuziasm, gestica, supararii, a furiei, comunicarea verbala, trairea si apecierea sentimentului de apartenenta la grup, respectarea regulilor (incepand cu jocurile), adaptarea la un context/situatie, empatia.

O mare parte a acestor abilitati copilul le invata de la parinti, bunici, ceilalti adulti si copiii mai mari din jurul lui, dar are ocazia sa le exerseze si dezvolte intr-un cadru organizat – la gradinita. In cadrul institutional un factor important in implicarea copilului in actvitatii care au ca scop dezvoltarea fizica, psihica, emotionala, a abilitatilor sociale o au educatorii si ingrijitorii.

Studii recete arata ca un copil care a frecventat gradinita si a trait experienta apartenentei si integrarii intr-un grup mai mare de covarstnici, dar si a relationarii cu mai multi adulti – educator, ingrijitori, persoanele care predau discipline optionale (sport, muzica, ateliere de creativiate) – traiesc mai putin stari de anxietate la intarea in scoala, este mai putin tentat sa se autoizoleze sau sa evite scoala.

Totusi un rol semnificativ il are invatatorul si tine de aptitudinile sociale si inteligenta emotionala acestuia in prima faza, si abia apoi de talentul pedagogi c de a-i atrage pe copii si de a-i apropia de el, de a le da sentimentul de singuranta, confort psihic si emotional, incredere.

Gradinita si scoala trebuie sa lucreze in parteneriat cu parintii si nu separatat pentru ca fiecare vine in sa completeze si sa desavarseasca educatia copilului pe toate planurile – fizic, cognitiv, emotional, social.

Cu drag,

Iulia Păsărin, psiholog psihoterapeut integrativ, consilier dezvoltare personala